Komu patria staroveké skamenené stopy?

Vedci vystopovali, kto zanechal v Tanzánii tie tajomné stopy spred takmer 4 miliónov rokov. Svoj objav uverejnili v časopise Science, v ktorom listoval Richard Dedek.

SPEKTRUM 07.12.2021 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Záhadné odtlačky v dnešnej severnej Tanzánii zanechali hominidi, ktorí experimentovali s chôdzou po dvoch nohách. Keď antropológovia pred takmer pol storočím objavili päť skamenených stôp, nevedeli sa zhodnúť na tom, či ich zanechali praveké medvede, nejaký primát alebo pra-predok človeka. Posledná, najzaujímavejšia verzia je pravdivá, paleontológovia preskúmali odtlačky pomocou najmodernejších metód aké sú k dispozícii a zistili, že patrí doteraz neznámemu druhu hominida. Tento čiastočne inteligentný tvor žil na rovnakom mieste a v rovnakom čase ako slávny predok človeka „Lucy“.

Slovenskí vedci boli pri objave unikátneho prehistorického systému v Strednej Ázii v púšti Kyzylkum. Ako informuje portál Veda na dosah, naši vedci boli súčasťou medzinárodného tímu, ktorý viedol Martin Kundrát z UPJŠ v Košiciach. Vek tohto impozantného evolučného laboratória určili na 90 miliónov rokov a poskytuje výnimočnú príležitosť skúmať vzťah medzi zmenami podnebia a biodiverzitou vo veľkom meradle. Je to rozsiahly výskum s názvom prehistorická hodvábna cesta, prvý svojho druhu v slovenskej histórii, ktorý naši vedci intenzívne pripravovali od roku 2016. Teraz je na rade podrobný výskum tohto prehistorického ekosystému.

Autorka: Barbara Štubňová; Foto: PIXABAY/adolfo-atm