Ľudský mozog má vyššiu teplotu ako telo.

Ľudský mozog je teplejší ako zvyšok nášho tela, zaujímavý výskum uverejnili vedci v odbornom časopise Brain. Ako doplní Richard Dedek, vedcov to prekvapilo, pretože doterajšie dáta z nemocníc hovorili o inom.

SPEKTRUM Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Experiment spustili na pacientoch v nemocnici a mimo nemocnice. Ľudia mimo nemocnice mali priemernú teplotu mozgu 38,5 stupňov Celzia, ľudia v nemocnici klasických 37. Vedci dlhodobo predpokladali, že prehriaty mozog znamená riziko vážnych chorôb, teraz sa ukázalo, že to tak nie je. U zdravých dospelých môže stúpnuť teplota aj na 40,9 stupňov a nič to neznamená. Vyzerá to tak, že oveľa väčší vplyv na zdravie mozgu má to, či sa v priebehu dňa mení jeho teplota podľa očakávania. Výsledky sú natoľko prekvapujúce, že sa autori dožadujú overenia v inom, nezávislom výskume. Ak sa potvrdia, bude možná lepšia diagnostika mozgových porúch a zlepší sa aj ich liečba.

Viac ako desať rokov skúmajú vedci správanie lastovičiek na vytipovaných miestach v južných Čechách. Zistili už, že samičkám imponujú staršie samce, pravdepodobne preto, že majú väčšie skúsenosti so zvádzaním. Okrem toho zistili, že medzi lastovičkami existuje nevera a nie je výnimočné, že sa v hniezde objaví mláďa od iného samca. Tým najzásadnejším zistením však je, že samičky si nevyberajú partnerov podľa dĺžky pierok na chvoste, ako sa dočítame v učebniciach biológie. To, čo skutočne rozhoduje, je vek samčeka. Je to najdlhšia štúdia svojho druhu na svete, trvá už 12 rokov a vedci z Karlovej univerzity sú ešte len v polovici.
Autorka: Barbara Štubňová; Foto: PIXABAY/TheDigitalArtist