Najväčšia baktéria na svete

Vedci objavili najväčšiu známu baktériu na svete. Ako dodá Richard Dedek, nepotrebujete na ňu mikroskop, je viditeľná voľným okom a tvorí ju len jedna bunka.

Spektrum 27.06.2022 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Fantastický objav uverejnil medzinárodný tím vedcov v časopise Science. Obrovská jednobunková baktéria vyzerá ako vlákno, žije v mangrovách a patrí do rodu Thiomargarita. Táto nová dostala meno Thiomargarita magnifica. Oproti iným baktériám je taká veľká, ako človek, ktorý má výšku 8 tisíc metrov. Obria baktéria má tri krát viac génov než väčšina baktérií a stovky tisíc kópií genómu, ktoré sú rozprestreté po celej bunke. Podľa vedcov je to fascinujúca ukážka toho, ako sa vyvinula zložitosť v najjednoduchších organizmoch.

NASA oznámila, že chce postaviť a dopraviť na Mesiac malý jadrový reaktor, ktorý by zásoboval energiou vesmírne posádky 10 rokov. Oslovila tri spoločnosti, ktoré dostali rok na to, aby vymysleli projekt, až potom ho pripravila a zrealizujú. Ich úlohou je navrhnúť koncept štiepneho reaktora s výkonom 40 kilowattov, čiže celý systém musí mať jadro reaktora s uránovým palivom a tak isto aj systém premeny jadrovej energie na elektrickú. Podľa zadania bude reaktor zostrojený na Zemi, na Mesiac ho dopraví kozmická loď, tým pádom medzi kľúčové požiadavky patrí maximálna hmotnosť 6 ton a musí sa zmestiť do valca širokého 4 metre.

Autorka: Barbara Štubňová; Foto: CANVA