Náhodný objav múmie mamuta

Išiel kopať zlato a vykopal poklad nevyčísliteľnej hodnoty. Aj takto sa vedci dostávajú k unikátnym objavom. Richard Dedek má k tomu podrobnosti

SPEKTRUM 29.06.2022 Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Zlatokop objavil v oblasti Klondike na severozápade Kanady až neuveriteľne zachovalú múmiu mamutieho mláďaťa, ktoré zahynulo pred 35 tisíc rokmi. Podľa kanadských paleontológov je to jeden z najvýznamnejších nálezov z doby ľadovej na severoamerickom kontinente. Podľa odborníkov je to asi mesiac stará samička mamuta srstnatého, ktorá mala tú smolu, že uviazla v blate. Asi 140 centimetrov vysoké mláďa sa zachovalo takmer nedotknuté vrátane kože a srsti, domorodci, na území ktorých samičku našli, jej dali meno Nun cho ga - mláďa veľkého zvieraťa. Malú Nun teraz čaká podrobné skúmanie, samozrejme, s najväčšou opatrnosťou.

mamut-mlada-kopia-1018x573.jpg

Americkí a britskí vedci pomocou nového modelu analyzovali, aký majú štarty a návraty rakiet dopad na klímu. Vedci zistili, že častice sadzí z rakiet sú takmer päťsto krát účinnejšie v zadržiavaní tepla v atmosfére, než všetky ostatné zdroje sadzí - povrchové aj letecké. Štúdia zároveň odhalila, že aktuálny úbytok ozónu spôsobený raketami je síce malý, ale súčasný rast vesmírnej turistiky naznačujú možnosť vyčerpania hornej stratosféricke ozónovej vrstvy nad Arktídou vždy na jar, keď je ozónu najmenej. Znečisťujúce látky z rakiet sú teda pre stratosférický ozón mimoriadne ničivé.

Autor: Barbara Štubňová; Foto: Government of Yukon