Astronómovia objavili vo vesmíre organické molekuly

Astronómovia sú vo vytržení, malá japonská misia priniesla vzácne vzorky, pri analýze zistili, že sú v nich stopy života. Viac nám povie Rado Tomeš:

Spektrum Máte problém s prehrávaním? Nahláste nám chybu v prehrávači.

Ešte pred piatimi rokmi sa pustilo Japonsko do ojedinelej misie. Na planétku Ryugu vypálila sonda Hayabusa 2 medenú strelu, ktorá na jej povrchu vytvorila desaťmetrový kráter. Sonda potom  vypustila dva roboty, ktorí z krátera úspešne nazbierali vzorky. Pred tromi rokmi pristáli na Zemi a vedci odvtedy analyzujú, čo vlastne priniesli. Ich objavy nadchli ostatných vedcov. Vo vzorkách totiž našli organické molekuly. Uracil, čo je jeden zo stavebných kameňov RNA a vitamín B3 čiže niacín, ktorý je kľúčovým pre metabolizmus v živých organizmoch. Kontaminácia vzoriek pro príchode na Zem je vylúčená, vedci identifikovali aj ďalšie biologické molekuly. Pre vedu sú tieto výsledky zásadné. Neznamenajú, že by bol vo vesmíre život, ale sú dôkazom o tom, že sa tam nachádzajú stavebné kamene, z ktorých ten život pri vhodných podmienkach môže vzniknúť.

Jedna z najstarších zachovaných biblických rukopisov, takmer kompletná 1100 rokov stará hebrejská Biblia môže byť vaša. Už sme informovali, že ju bude dražiť aukčná sieň Sotheby´s v New Yorku. Už vieme aj detaily. Dražiť sa bude v máji a vyvolávacia cena je 30 miliónov dolárov, cena sa však môže vyšplhať až na 50 miliónov, a ak bude záujme veľký, môže to byť aj viac. V stredu sa končí len týždňová výstava Tel Avivského   Museum of the Jewish People  tohto rukopisu, potom sa výstava presúva do Spojeného kráľovstva a do USA, aby si ju pred predajom mohlo pozrieť čo najviac ľudí. Codex Sassoon je viazaný v koži, písaný ručne a obsahuje takmer celú Bibliu. Existujú už len dve ďalšie hebrejské biblie z tohto obdobia: Aleppo Codex z 10. a Lenengradský kódex z 11. storočia.

Autorka: Barbara Štubňová; Foto: CANVA